De schoolmoestuin van OBS de Bijenkorf

Goed voor onszelf en goed voor de dieren om ons heen

Hoe kweek je de lekkerste komkommer of de mooiste pompoen? Hoe kun je “afval” uit de tuin gebruiken om vruchtbare compost van te maken? Welke bloemen en planten kun je eigenlijk eten en hoe smaken ze dan? En van welke bloemen en bessen houden insecten en vogels het meest? Kunnen we goed voor de dieren om ons heen zorgen en tegelijk genieten van een bloeiende tuin vol heerlijke groente en fruit? En hoe zorg je ervoor dat je zelfgebouwde nestje ook echt door een wilde bij gebruikt wordt?Wij gaan de uitdaging aan!

Het idee erachter

De schoolmoestuin is een zelfvoorzienende permacultuur tuin, met een grote verscheidenheid aan moestuinplanten, kruiden, bloemen en fruitstruiken. Het is een plek om te leren, om samen te werken, om te proeven en te genieten. Maar ook een plek waar (wilde) bijen en andere nuttige insecten kunnen eten en wonen. Een plek om over de natuur te leren en bewust te worden van het belang van biodiversiteit en de oorsprong van ons eten. Een plek om te ontdekken hoe je reststromen van de tuin en uit de omgeving kunt gebruiken om de bodem en de groei van planten te verbeteren.

Wij willen eraan bijdragen dat het de normaalste zaak van de wereld wordt om de natuur te koesteren en tijd te besteden aan de productie van gezond eten uit je directe omgeving. Kinderen en jongeren van nu spelen daarin natuurlijk een cruciale rol. En door middel van informatieve bordjes zullen we ook onze omgeving zo goed mogelijk informeren en meenemen in dit proces. Met behulp van subsidie van Duurzaamheidsfonds Houten hebben we de tuin aangelegd.

Samenwerking en actieve deelnemers

De moestuin is een initiatief van Saskia Hagedoorn. Samen met een groep ouders, leerkrachten, enkele omwonenden en leerlingen en studenten van het Wellantcollege hebben we de tuin aangelegd. Studenten van het Grafisch Lyceum Utrecht hebben het spandoek en de informatiebordjes ontworpen. Het onderhoud en beheer van de tuin wordt verzorgd door de leerlingen en van de Bijenkorf en leerlingen en studenten van het Wellantcollege, een oudercommissie en omwonenden.

Iedereen die actief meehelpt in de tuin mag natuurlijk ook lekker genieten van een oogst heerlijke biologische groente, kruiden en fruit. Wilt u ook meehelpen? Dat kan! Neem dan contact op via het algemene nummer van de Bijenkorf.